uth
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Εργαστήριο Μελέτης, Διδασκαλίας, Διάδοσης Ελληνικής Γλώσσας & Πολυγλωσσίας
Εργαστήριο Μελέτης, Διδασκαλίας, Διάδοσης Ελληνικής Γλώσσας & Πολυγλωσσίας
Είσοδος
Είσοδος
Αλλαγή Συνθηματικού
Εγγραφή
Tweet
  • Αρχική
  • Εργαστήριο
    • Αποστολή – Στόχοι
    • Τοποθεσία – Εγκαταστάσεις
    • Μέλη – Συνεργάτες
      • Μέλη ΔΕΠ
      • Μεταδιδακτορικές Ερευνήτριες
      • Υποψήφιες Διδακτόρισσες
      • Φοιτητές/τριες
      • Εξωτερικοί Συνεργάτες
  • Ερευνητικά Προγράμματα
    • MEinART (ΕΛΙΔΕΚ)
      • Αφίσα MEinART
      • Υλικό MEinART
    • ALP & T4I2 (UNICEF)
    • TIC (UNICEF)
    • PRESS
    • ΜΑΘ.Ε.ΜΕ.
      • Αφίσες ΜΑΘ.Ε.ΜΕ.
      • Δημοσιότητα ΜΑΘ.Ε.ΜΕ
      • Φωτογραφίες
      • Βίντεο
      • Διδακτικό Υλικό Γλώσσας & Ιστορίας – Πολιτισμού
      • Αφίσα Ημερίδας
      • Πρόγραμμα Ημερίδας
      • Επικοινωνία για το ΜΑΘ.Ε.ΜΕ.
    • ΕΛΜΕΓΟ: Ελληνικά για Μετανάστες Γονείς
      • Φωτογραφίες
      • Βίντεο
    • ECONOLANG
      • Τελική αναφορά έργου ECONOLANG
    • Θερινά Τμήματα
    • Μικρά Ερευνητικά
      • Ανάλυση γλωσσικών αναγκών μεταναστών/ριών
      • Γλωσσική επίγνωση και επίγνωση γλωσσικής διδασκαλίας
      • Μεταφορά και δημιουργικότητα στη γλώσσα και τη λογοτεχνία
      • Αμερικανάκια
  • Δημοσιεύσεις
    • Βιβλία
    • Άρθρα σε περιοδικά
    • Άρθρα σε συλλογικούς τόμους
    • Δημοσιεύσεις σε Πρακτικά Συνεδρίων
    • Άλλα δημοσιεύματα
  • Βιβλιοθήκη
  • Δραστηριότητες
    • Συνέδρια – Ημερίδες
      • Πανελλήνιο
        Γλωσσολογικό Συνέδριο
        Τζαρτζάνεια
        • Τζαρτζάνεια 2018
        • Τζαρτζάνεια 2015
        • Τζαρτζάνεια 2012
      • 10o Διεθνές Συνέδριο Σημειωτικής
      • 2ο Σταυροδρόμι γλωσσών & πολιτισμών
      • Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας 2015
        • Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας 2015
        • Παρουσιάσεις
        • Φωτογραφίες
      • Παγκόσμια Ημέρα
        Μητρικής Γλώσσας 2012
      • Συνέδριο ECONOLANG
        • Συνέδριο ECONOLANG-Οργανωτική Επιτροπή
    • Νέοι σε Δράση
    • Εράσμους
    • Κύκλοι Διαλέξεων
      • «Ο ομιλητής παίζοντας…», Γιάννης Βελούδης
    • Δημοσιεύσεις
      • Πρακτικά Συνεδρίου
  • Διδασκαλία
    • Προπτυχιακά
      • Διδακτική Νεοελληνικής Γλώσσας Ι
      • Γλωσσολογία και Ελληνική Γλώσσα ΙΙ
      • Κοινωνιογλωσσολογία
      • Γραμματισμός και Σχεδιασμός
      • Κειμενογλωσσολογία
    • Μεταπτυχιακά
      • Εισαγωγή στην Έρευνα Γλώσσας
  • Αρχείο
    • Φωτογραφίες
    • Βίντεο
    • Κύκλοι Διαλέξεων
    • Ανακοινώσεις
  • Επικοινωνία
Γλωσσολογία και Ελληνική Γλώσσα ΙΙ

Λεπτομέρειες

Τίτλος μαθήματος:           Νεοελληνική Γλώσσα

Κωδικός μαθήματος:        ΓΛ0302

Τύπος μαθήματος:            Υ

Έτος σπουδών:                 2ο

Εξάμηνο:                           Χειμερινό

ECTS:                                 4,5

Προαπαιτούμενα:             –

Διδάσκων:                         Γιώργος Ανδρουλάκης
Σκοπός του μαθήματος: 

είναι όχι μόνο η εξοικείωση των φοιτητών με βασικές δομές της γραμματικής της Νέας Ελληνικής αλλά κυρίως η συνειδητοποίηση της λειτουργικότητας των γραμματικών κατηγοριών. Εξετάζονται στοιχεία φωνολογίας της Νέας Ελληνικής, σχέσεις γραφής και προφοράς και κατηγορίες του συστήματος του ονόματος και του ρήματος. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στους τρόπους με τους οποίους οι γραμματικές κατηγορίες συντελούν στη δόμηση του μηνύματος και αξιοποιούνται στις επιλογές του ομιλητή κατά τη χρήση της γλώσσας και την οργάνωση της πραγματικότητας. 

Περιεχόμενο του μαθήματος:

Βασικά στοιχεία αρθρωτικής Φωνητικής. Διεθνές Φωνητικό Αλφάβητο. Φωνήματα και αλλόφωνα της Νέας Ελληνικής. Σχέση γραφής και προφοράς. Απλοποιήσεις στην ορθογραφία. Το τελικό -ν. Τονισμός. Άρθρο: συντακτικά και σημασιολογικά χαρακτηριστικά. Το φυσικό και το γραμματικό γένος. Πτώσεις. Επίθετα: κατηγοριοποίηση και λειτουργία. Ρηματικός χρόνος. Ποιόν ενέργειας. Έγκλιση και Τροπικότητα. Οι μετέχοντες: σημασιολογικοί ρόλοι. Η συντακτική προβολή των μετεχόντων: Φωνή και διάθεση. Η λειτουργική προοπτική της πρότασης. Η σειρά των όρων της πρότασης.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι: 

διαλέξεις, ομαδικές παρουσιάσεις εκ μέρους των φοιτητών σχετικές με τα υπό εξέταση φαινόμενα.

Μέθοδος αξιολόγησης/βαθμολόγησης: 

παρουσιάσεις κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (προαιρετικές) και τελική γραπτή εξέταση.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

  1. Κλαίρης, Χρ. & Μπαμπινιώτης Γ. (σε συνεργασία με τους Α. Μόζερ, Αικ. Μπακάκου-Ορφανού & Στ. Σκοπετέα) (2005). Γραμματική της Νέας Ελληνικής. Δομολειτουργική-Επικοινωνιακή. Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα.
  2. Holton, D., Mackridge Ρ., Φιλιππάκη-Warburton Ει.  (1999). Γραμματική της Ελληνικής Γλώσσας. Αθήνα : Πατάκης.
  • Mackridge, Ρ. (1990). Η Νεοελληνική Γλώσσα. Περιγραφική ανάλυση της Νεοελληνικής Κοινής. Αθήνα : Πατάκης.
  • Τριανταφυλλίδης, Μ. (1949). Μικρή Νεοελληνική Γραμματική. Αθήνα :
  • Τζάρτζανος, Αχ. (19461/1996). Νεοελληνική Σύνταξις (της κοινής δημοτικής). τ. Α΄ & Β΄. Θεσσαλονίκη : Αφοί Κυριακίδη.

Εγγραφείτε για να δείτε το περιεχόμενο

Σχεδίαση και Κατασκευή Ιστοσελίδων Web Essentials
  • Facebook
  • YouTube