uth
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Εργαστήριο Μελέτης, Διδασκαλίας, Διάδοσης Ελληνικής Γλώσσας & Πολυγλωσσίας
Εργαστήριο Μελέτης, Διδασκαλίας, Διάδοσης Ελληνικής Γλώσσας & Πολυγλωσσίας
Είσοδος
Είσοδος
Αλλαγή Συνθηματικού
Εγγραφή
Tweet
  • Αρχική
  • Εργαστήριο
    • Αποστολή – Στόχοι
    • Τοποθεσία – Εγκαταστάσεις
    • Μέλη – Συνεργάτες
      • Μέλη ΔΕΠ
      • Μεταδιδακτορικές Ερευνήτριες
      • Υποψήφιες Διδακτόρισσες
      • Φοιτητές/τριες
      • Εξωτερικοί Συνεργάτες
  • Ερευνητικά Προγράμματα
    • MEinART (ΕΛΙΔΕΚ)
      • Αφίσα MEinART
      • Υλικό MEinART
    • ALP & T4I2 (UNICEF)
    • TIC (UNICEF)
    • PRESS
    • ΜΑΘ.Ε.ΜΕ.
      • Αφίσες ΜΑΘ.Ε.ΜΕ.
      • Δημοσιότητα ΜΑΘ.Ε.ΜΕ
      • Φωτογραφίες
      • Βίντεο
      • Διδακτικό Υλικό Γλώσσας & Ιστορίας – Πολιτισμού
      • Αφίσα Ημερίδας
      • Πρόγραμμα Ημερίδας
      • Επικοινωνία για το ΜΑΘ.Ε.ΜΕ.
    • ΕΛΜΕΓΟ: Ελληνικά για Μετανάστες Γονείς
      • Φωτογραφίες
      • Βίντεο
    • ECONOLANG
      • Τελική αναφορά έργου ECONOLANG
    • Θερινά Τμήματα
    • Μικρά Ερευνητικά
      • Ανάλυση γλωσσικών αναγκών μεταναστών/ριών
      • Γλωσσική επίγνωση και επίγνωση γλωσσικής διδασκαλίας
      • Μεταφορά και δημιουργικότητα στη γλώσσα και τη λογοτεχνία
      • Αμερικανάκια
  • Δημοσιεύσεις
    • Βιβλία
    • Άρθρα σε περιοδικά
    • Άρθρα σε συλλογικούς τόμους
    • Δημοσιεύσεις σε Πρακτικά Συνεδρίων
    • Άλλα δημοσιεύματα
  • Βιβλιοθήκη
  • Δραστηριότητες
    • Συνέδρια – Ημερίδες
      • Πανελλήνιο
        Γλωσσολογικό Συνέδριο
        Τζαρτζάνεια
        • Τζαρτζάνεια 2018
        • Τζαρτζάνεια 2015
        • Τζαρτζάνεια 2012
      • 10o Διεθνές Συνέδριο Σημειωτικής
      • 2ο Σταυροδρόμι γλωσσών & πολιτισμών
      • Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας 2015
        • Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας 2015
        • Παρουσιάσεις
        • Φωτογραφίες
      • Παγκόσμια Ημέρα
        Μητρικής Γλώσσας 2012
      • Συνέδριο ECONOLANG
        • Συνέδριο ECONOLANG-Οργανωτική Επιτροπή
    • Νέοι σε Δράση
    • Εράσμους
    • Κύκλοι Διαλέξεων
      • «Ο ομιλητής παίζοντας…», Γιάννης Βελούδης
    • Δημοσιεύσεις
      • Πρακτικά Συνεδρίου
  • Διδασκαλία
    • Προπτυχιακά
      • Διδακτική Νεοελληνικής Γλώσσας Ι
      • Γλωσσολογία και Ελληνική Γλώσσα ΙΙ
      • Κοινωνιογλωσσολογία
      • Γραμματισμός και Σχεδιασμός
      • Κειμενογλωσσολογία
    • Μεταπτυχιακά
      • Εισαγωγή στην Έρευνα Γλώσσας
  • Αρχείο
    • Φωτογραφίες
    • Βίντεο
    • Κύκλοι Διαλέξεων
    • Ανακοινώσεις
  • Επικοινωνία
Γραμματισμός και Σχεδιασμός Γλωσσικού Μαθήματος

Λεπτομέρειες

Τίτλος μαθήματος:         Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος

Κωδικός μαθήματος:      ΓΛ1301

Τύπος μαθήματος:          Προπτυχιακό – Υ(Ε)

Έτος σπουδών:                 3ο, 4ο

Εξάμηνο:                            Εαρινό

Διδακτικές μονάδες:       3

Προαπαιτούμενα:            –

Διδάσκων:                         Γιώργος Ανδρουλάκης

 

Σκοπός του μαθήματος:

Το μάθημα έχει κεντρικό σκοπό την ανάπτυξη επίγνωσης, από την πλευρά των φοιτητών, για τον γραμματισμό ως κοινωνική πρακτική και για την ισχύ της ανάγνωσης και της παραγωγής κειμένων ως παραγόντων διαμόρφωσης ταυτότητας. Ενδιαφέρουσες πτυχές του γραμματισμού και επιμέρους στόχοι του μαθήματος είναι η συνειδητοποίηση της κοινωνικής διάστασης της γλώσσας, η καλλιέργεια της μετα-γλωσσικής επίγνωσης, οι μαθησιακές στρατηγικές για την πρόσβαση στον γραμματισμό και η θέση του στα αναλυτικά προγράμματα της γλώσσας.

 

Περιεχόμενο του μαθήματος:

Σχετικά πρόσφατο αντικείμενο της διδακτικής της γλώσσας, ο γραμματισμός προσλαμβάνεται ως μια κοινωνική πρακτική, τοποθετημένη σε ιδιαίτερες περιστάσεις επικοινωνίας. Για την ερμηνεία της απαιτείται τόσο η γλωσσική όσο και η κοινωνική θεωρία, καθώς η ανάγνωση και η ισχύς της συνδέονται όλο και περισσότερο με την κοινωνική ταυτότητα. Η εστίαση στον γραμματισμό αναδιαμορφώνει τον σχεδιασμό του γλωσσικού μαθήματος που, αφομοιώνοντας τις κατακτήσεις της επικοινωνιακής και της κειμενοκεντρικής προσέγγισης στη διδασκαλία της γλώσσας, προχωρεί προς τον στόχο της γλωσσικής επίγνωσης.

Θέματα που συζητούνται στο μάθημα είναι: ορισμός και πρότυπα γραμματισμού. Το εννοιολογικό φάσμα του πεδίου: αυτόνομος έναντι ιδεολογικού γραμματισμού – λειτουργικός, πολιτισμικός, κριτικός γραμματισμός, οικιακός, αναδυόμενος, πρώιμος και σχολικός γραμματισμός. Διγλωσσία και δι-γραμματισμός, οπτικός γραμματισμός και πολυγραμματισμοί. Ο γραμματισμός, η ανάγνωση και η γραφή ως πλαισιωμένες κοινωνικές πρακτικές: περικείμενα και παραδείγματα. Σχεδιασμός του γλωσσικού μαθήματος: κριτήρια, στόχοι, περιεχόμενα, στάδια. Ο σχεδιασμός: από τη δομή στην επικοινωνία, από την επικοινωνία στο κείμενο, από το κείμενο στη γλωσσική επίγνωση. Τα διδακτικά εγχειρίδια της γλώσσας στο Δημοτικό: ρόλος, χαρακτηριστικά και περιορισμοί. Αρχές χρήσης αυθεντικού υλικού από την κοινωνική καθημερινότητα των μαθητών: λειτουργικότητα και εθνογραφική συνειδητοποίηση.

 

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Σεμινάρια, με ομαδική και ατομική συμμετοχή των φοιτητών σε μελέτες περίπτωσης και δραστηριότητες εμπέδωσης και εφαρμογής, παρουσιάσεις (προαιρετικών) εργασιών, χρήση οπτικοακουστικού υλικού (μαρτυρίες, διαδίκτυο, CD).

 

Μέθοδος αξιολόγησης:

Γραπτή εξέταση ανοικτού τύπου (80%), προαιρετικές εργασίες ή δραστηριότητες προόδου μέσα στο εξάμηνο (20%).

 

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

  1. Baynham, M. (2002). Πρακτικές γραμματισμού. Αθήνα: Μεταίχμιο (μτφ. Μ. Αραποπούλου).
  2. Χαραλαμπόπουλος, Α. (επιμ.) (2006). Γραμματισμός, κοινωνία και εκπαίδευση. Πέντε μελέτες. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη.
  • Barton, D. (1994). Literacy. An Introduction to the Ecology of Written Language. Oxford:Blackwell.
  • Γρόλλιος, Γ., Καρανταΐδου, Ρ., Κορομπόκης, Δ., Κοτίνης Χ. & Τ. Λιάμπας (2003). Γραμματισμός και συνειδητοποίηση. Μια παιδαγωγική προσέγγιση με βάση τη θεωρία του Paulo Freire. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Egan–Robertson, Α. & D. Bloome (επιμ.) (2001). Γλώσσα και Πολιτισμός: οι μαθητές/-τριες ως ερευνητές/-τριες. Αθήνα: Μεταίχμιο (μτφ. Μ. Καραλή).
  • Collins, J. & R. K. Blot (2003). Literacy and Literacies: Texts, Power, and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Cook-Gumperz, J. (ed.) (2008). Η κοινωνική δόμηση του γραμματισμού. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο (μτφ. Ε. Κοτσυφού).
  • Cope, B. & M. Kalantzis (eds.) (2000). Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. London: Routledge.
  • Stierer, B. & J. Maybin (eds.) (1994). Language, Literacy and Learning in Educational Practice. Clevedon, Multilingual Matters.
  • Street, B. V. (1995). Social Literacies: Critical Perspectives on Literacy in Development, Ethnography and Education. London: Longman.

 

Εγγραφείτε για να δείτε το περιεχόμενο

Σχεδίαση και Κατασκευή Ιστοσελίδων Web Essentials
  • Facebook
  • YouTube