uth
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Εργαστήριο Μελέτης, Διδασκαλίας, Διάδοσης Ελληνικής Γλώσσας & Πολυγλωσσίας
Εργαστήριο Μελέτης, Διδασκαλίας, Διάδοσης Ελληνικής Γλώσσας & Πολυγλωσσίας
Είσοδος
Είσοδος
Αλλαγή Συνθηματικού
Εγγραφή
Tweet
  • Αρχική
  • Εργαστήριο
    • Αποστολή – Στόχοι
    • Τοποθεσία – Εγκαταστάσεις
    • Μέλη – Συνεργάτες
      • Μέλη ΔΕΠ
      • Μεταδιδακτορικές Ερευνήτριες
      • Υποψήφιες Διδακτόρισσες
      • Φοιτητές/τριες
      • Εξωτερικοί Συνεργάτες
  • Ερευνητικά Προγράμματα
    • MEinART (ΕΛΙΔΕΚ)
      • Αφίσα MEinART
      • Υλικό MEinART
    • ALP & T4I2 (UNICEF)
    • TIC (UNICEF)
    • PRESS
    • ΜΑΘ.Ε.ΜΕ.
      • Αφίσες ΜΑΘ.Ε.ΜΕ.
      • Δημοσιότητα ΜΑΘ.Ε.ΜΕ
      • Φωτογραφίες
      • Βίντεο
      • Διδακτικό Υλικό Γλώσσας & Ιστορίας – Πολιτισμού
      • Αφίσα Ημερίδας
      • Πρόγραμμα Ημερίδας
      • Επικοινωνία για το ΜΑΘ.Ε.ΜΕ.
    • ΕΛΜΕΓΟ: Ελληνικά για Μετανάστες Γονείς
      • Φωτογραφίες
      • Βίντεο
    • ECONOLANG
      • Τελική αναφορά έργου ECONOLANG
    • Θερινά Τμήματα
    • Μικρά Ερευνητικά
      • Ανάλυση γλωσσικών αναγκών μεταναστών/ριών
      • Γλωσσική επίγνωση και επίγνωση γλωσσικής διδασκαλίας
      • Μεταφορά και δημιουργικότητα στη γλώσσα και τη λογοτεχνία
      • Αμερικανάκια
  • Δημοσιεύσεις
    • Βιβλία
    • Άρθρα σε περιοδικά
    • Άρθρα σε συλλογικούς τόμους
    • Δημοσιεύσεις σε Πρακτικά Συνεδρίων
    • Άλλα δημοσιεύματα
  • Βιβλιοθήκη
  • Δραστηριότητες
    • Συνέδρια – Ημερίδες
      • Πανελλήνιο
        Γλωσσολογικό Συνέδριο
        Τζαρτζάνεια
        • Τζαρτζάνεια 2018
        • Τζαρτζάνεια 2015
        • Τζαρτζάνεια 2012
      • 10o Διεθνές Συνέδριο Σημειωτικής
      • 2ο Σταυροδρόμι γλωσσών & πολιτισμών
      • Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας 2015
        • Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας 2015
        • Παρουσιάσεις
        • Φωτογραφίες
      • Παγκόσμια Ημέρα
        Μητρικής Γλώσσας 2012
      • Συνέδριο ECONOLANG
        • Συνέδριο ECONOLANG-Οργανωτική Επιτροπή
    • Νέοι σε Δράση
    • Εράσμους
    • Κύκλοι Διαλέξεων
      • «Ο ομιλητής παίζοντας…», Γιάννης Βελούδης
    • Δημοσιεύσεις
      • Πρακτικά Συνεδρίου
  • Διδασκαλία
    • Προπτυχιακά
      • Διδακτική Νεοελληνικής Γλώσσας Ι
      • Γλωσσολογία και Ελληνική Γλώσσα ΙΙ
      • Κοινωνιογλωσσολογία
      • Γραμματισμός και Σχεδιασμός
      • Κειμενογλωσσολογία
    • Μεταπτυχιακά
      • Εισαγωγή στην Έρευνα Γλώσσας
  • Αρχείο
    • Φωτογραφίες
    • Βίντεο
    • Κύκλοι Διαλέξεων
    • Ανακοινώσεις
  • Επικοινωνία
Κειμενογλωσσολογία

Λεπτομέρειες

Τίτλος μαθήματος:           Κειμενογλωσσολογία και εφαρμογές στη διδασκαλία της γλώσσας

Κωδικός μαθήματος:       ΓΛ1305

Τύπος μαθήματος:           Προπτυχιακό – Υ(Ε)

Έτος σπουδών:                 3ο, 4ο

Εξάμηνο:                             Χειμερινό

Διδακτικές μονάδες:        3

Προαπαιτούμενα:             –

Διδάσκων:                          Γιώργος Ανδρουλάκης

 

Σκοπός του μαθήματος:

Το μάθημα απηχεί μια σχετικά πρόσφατη τάση να τεθεί το κείμενο (γραπτό ή προφορικό) στο επίκεντρο της προσοχής και αποσκοπεί στην κατανόηση των μηχανισμών συγκρότησης του κειμένου και στην ανάλυσή του από τους φοιτητές με γλωσσολογικές μεθόδους και εργαλεία. Επιπλέον, στόχο του μαθήματος συνιστά η εφαρμογή των αρχών και δεδομένων της κειμενογλωσσολογίας στη διδασκαλία της γλώσσας, ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

 

Περιεχόμενο του μαθήματος:

Συζητούνται η έννοια και η θέση του κειμένου στη γλωσσολογία, το πεδίο της κειμενογλωσσολογίας, οι διάφορες παράμετροι της “κειμενικότητας”, οι σχέσεις κειμένου και περικειμένου, η διαφοροποίηση γραπτού και προφορικού λόγου, η έννοια του ύφους και τα επίπεδά του, η θεματική πρόοδος σε ένα κείμενο, τα κειμενικά είδη και τα χαρακτηριστικά βασικών κειμενικών ειδών (περιγραφή, αφήγηση, επιχειρηματολογία). Στη συνέχεια, εξετάζονται κριτικά οι τρόποι αξιοποίησης των αρχών της κειμενογλωσσολογίας στη διδακτική πράξη. Προτείνονται διδακτικές εφαρμογές, στην κατεύθυνση συγκερασμού της κειμενοκεντρικής και της επικοινωνιακής προσέγγισης.

 

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Σεμινάρια, με ομαδική και ατομική συμμετοχή των φοιτητών σε μελέτες περίπτωσης και δραστηριότητες εμπέδωσης και εφαρμογής, παρουσιάσεις (προαιρετικών) εργασιών, χρήση ψηφιακού υλικού (διαδίκτυο, DVD).

 

Μέθοδος αξιολόγησης:

Γραπτή εξέταση ανοικτού τύπου (80%), προαιρετικές εργασίες ή δραστηριότητες προόδου μέσα στο εξάμηνο (20%).

 

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

  1. Αρχάκης, Α. (2005). Γλωσσική διδασκαλία και σύσταση των κειμένων. Αθήνα: Πατάκης.
  2. Γεωργακοπούλου, Α. & Δ. Γούτσος (1999). Κείμενο και επικοινωνία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Adam, J.-M. (1999). Τα κείμενα: τύποι και πρότυπα. Αθήνα: Πατάκης (μτφ. Γ. Παρίσης).
  • de Beaugrande, R. & W. Dressler (1981). Introduction to Τext Linguistics. London: Longman. 
  • Halliday, M.A.K. & R. Hasan (1989). Language, Context and Text. Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press.
  • Λέκκα, Β. (2005). Η γλώσσα των επιστημονικών κειμένων. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Ματσαγγούρας, Η. (2001). Κειμενοκεντρική προσέγγιση του γραπτού λόγου. Αθήνα: Γρηγόρη.
  • Μπαμπινιώτης, Γ. (1991). Γλωσσολογία και λογοτεχνία. Από την τεχνική στην τέχνη του λόγου. Αθήνα (χ.ε.).

Εγγραφείτε για να δείτε το περιεχόμενο

Σχεδίαση και Κατασκευή Ιστοσελίδων Web Essentials
  • Facebook
  • YouTube