Το εργαστήριό μας αριθμεί ένα σημαντικό αριθμών καθηγητών και καθηγητριών ΔΕΠ στα μέλη του. Οι άνθρωποι αυτοί με την προσφορά γνώσεων, τη σωστή και έγκαιρη καθοδήγησή τους, την ερευνητική τους εμπειρία, αλλά και τα ενδιαφέροντά τους συμβάλλουν καθοριστικά στην εύρυθμη και καρποφόρα λειτουργία του εργαστηρίου μας. Τα μέλη ΔΕΠ, που ανήκουν στους κόλπους του, είναι:
Γιώργιος Ανδρουλάκης
Ο Γιώργος Ανδρουλάκης σπούδασε γλωσσολογία, κοινωνιογλωσσολογία και διδακτική των γλωσσών στα Πανεπιστήμια Αθηνών, Paris 7 και Paris 5. Έχει εργαστεί ως μέλος ΔΕΠ στο ΑΠΘ και το ΕΑΠ, με συμβάσεις στα Πανεπιστήμια Αιγαίου και Θεσσαλίας, και ως Επισκέπτης Καθηγητής σε Πανεπιστήμια της Γαλλίας, της Ελβετίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και του Καναδά. Σήμερα είναι Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο «Κοινωνιογλωσσολογία και οι εφαρμογές της στη διδακτική πράξη», στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2016 ως το 2018 διετέλεσε Αντιπρόεδρος Ακαδημαϊκών Θεμάτων και Διεθνών Σχέσεων του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Στο ΕΑΠ είναι σήμερα Συντονιστής της Θεματικής Ενότητας ΑΔΕ70 «Πολυγλωσσία και γλωσσική εκπαίδευση».
Το Εργαστήριο Ελληνικής Γλώσσας και Πολυγλωσσίας, του οποίου είναι Διευθυντής, έχει συντονίσει 14 εκπαιδευτικά και ερευνητικά έργα και τιμήθηκε δύο φορές με το Ευρωπαϊκό Σήμα Γλωσσών, και μία φορά με το βραβείο AMIF.
Τα ερευνητικά ενδιαφέροντά του εστιάζονται σε ζητήματα διδακτικής των γλωσσών, επαφής γλωσσών σε μεταναστευτικές κοινότητες, γλωσσικής πολιτικής, συμπεριληπτικής και ανοικτής – εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Το πλήρες βιογραφικό είναι διαθέσιμο εδώ.
Ερευνητική Εμπειρία (ενδεικτικά)
Τα πιο πρόσφατα έργα στα οποία είναι Επιστημονικός Υπεύθυνος είναι τα:
- – Creative Multilingualism: From Reality to Research to Education (MeInArt) (1η Προκήρυξη ερευνητικών έργων ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ για την ενίσχυση μελών ΔΕΠ),
- – Γλώσσες για Ανθρώπινες Αξίες (Κόμβοι Έρευνας και Καινoτομίας στην Εκπαίδευση, ΕΛΙΔΕΚ)
- – Bottleneck Analysis and Teachers Training for Inclusive Education (UNICEF)
- – Teach for Integration Capacity Building and ALP Pilot Implementation (UNICEF).
Ενδεικτικές δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά/ συλλογικούς τόμους/ πρακτικά συνεδρίων
- Kitsiou, R., Tsioli, S., Androulakis, G & Alibrahim, I. (2023). Experiences, challenges and poten al of implemen ng a par cipatory approach to design educa onal material for and with refugee women in the Greek context. In A-B. Kruger, M. La sha, & A. S. Young (Eds.), Migration, Multilingualism and Education: Critical Perspectives on Inclusion. Multilingual Matters.
- Androulakis, G., Mastorodimou, E. & Van Boeschoten, R. (2016). “Using qualitative methods for the analysis of adult immigrants’ L2 needs: findings from a research project in Greece focusing on school-parents communication”. Irish Journal for Culture, Arts, Literature and Language, Volume 1, Issue 1: Language, Migration and Diaspora; Article 6.
Ναπολέων Μήτσης
Ο Ναπολέων Σπ. Μήτσης σπούδασε Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και υπηρέτησε για πολλά χρόνια ως φιλόλογος στη δημόσια Μέση Εκπαίδευση. Στη συνέχεια πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές, ως υπότροφος του ΙΚΥ, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και λίγο αργότερα ανακηρύχθηκε διδάκτωρ της γλωσσολογίας από το ίδιο Πανεπιστήμιο. Το 1991 εξελέγη Πάρεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, και με την ιδιότητά του αυτή έλαβε μέρος, ως συγγραφέας ή συντονιστής συγγραφικών ομάδων, στη σύνταξη πολλών διδακτικών εγχειριδίων. Δίδαξε, ως συμβασιούχος καθηγητής (1991-94), θεωρητική και εφαρμοσμένη γλωσσολογία στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Δίδαξε επίσης στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, ως Επιστημονικός Συνεργάτης, εφαρμοσμένη γλωσσολογία και συγκεκριμένα διδακτική της Ελληνικής ως μητρικής και ως ξένης γλώσσας (1993-96). Το 1995 εξελέγη ομόφωνα αναπληρωτής καθηγητής της Γλωσσολογίας στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και τον Δεκέμβριο του 1999 έγινε καθηγητής στο ίδιο τμήμα όπου και υπηρέτησε μέχρι την ακαδημαϊκή χρονιά 2012-2013.
Έχει δημοσιεύσει πλήθος εργασιών σχετικών με τη διδασκαλία της Νεοελληνικής, τόσο ως μητρικής όσο και ως ξένης γλώσσας. Υπήρξε μέλος της ομάδας σχεδιασμού του προγράμματος «Λογομάθεια», που εκπονήθηκε στα πλαίσια του Ινστιτούτου Επεξεργασίας Λόγου. Διετέλεσε συνεργάτης της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης (1979-81), γραμματέας της «Επιτροπής για την Ελληνική Γλώσσα» που συγκροτήθηκε και λειτούργησε στο Υπουργείο Παιδείας κατά την περίοδο 1987-88, μέλος της ερευνητικής ομάδας του Ωνασείου Ιδρύματος για αποτελεσματικότερη διδασκαλία του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών και Διευθυντής του ΠΕΚ (Περιφερειακού Επιμορφωτικού Κέντρου) Λάρισας από το 1998 μέχρι σήμερα. Από το 1993 συνεργάζεται ως επιστημονικός σύμβουλος με το Landes-Institut του Soest (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας της Γερμανίας) για τη σύνταξη σειράς εγχειριδίων που προορίζονται για τη διδασκαλία της Νεοελληνικής ως δεύτερης γλώσσας στη Γερμανία. Έχει διδάξει σε πολλά προγράμματα (εξομοίωσης δασκάλων, επανεκπαίδευσης αδιορίστων δασκάλων εξωτερικού κ.λπ.) το γλωσσικό μάθημα, ενώ κατά καιρούς έχει λάβει μέρος σε διάφορα σεμινάρια και συνέδρια ως εισηγητής για θέματα της ειδικότητάς του, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Ο κ. Μήτσης ήταν ο ιδρυτής και ο πρώτος διευθυντής του Εργαστηρίου Μελέτης, Διδασκαλίας και Διάδοσης της Ελληνικής Γλώσσας ως το 2009.
Μαρίτα Παπαρούση
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στον τομέα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Paris IV – Paris Sorbonne. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (D.E.A) με εξειδίκευση στην πεζογραφία του 20ου αιώνα. Η διδακτορική της διατριβή αφορά τις αφηγηματικές δομές του πεζογραφικού έργου του Κοσμά Πολίτη. Εργάστηκε ως διδάσκουσα της Σύγχρονης Ελληνικής Πεζογραφίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου της Κρήτης. Από το 2000 κ.ε. διδάσκει, ως αναπληρώτρια καθηγήτρια, το αντικείμενο της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και Διδακτικής της Λογοτεχνίας στο Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Εχει δημοσιεύσει μελέτες σε ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα περιοδικά με θέματα που αφορούν την ελληνική πεζογραφία του 19ου και 20ου αιώνα και τη διδακτική της λογοτεχνίας. Εχει εκδώσει τα βιβλία: Σε αναζήτηση της σημασίας: Αφηγηματολογικές προσεγγίσεις στη σύγχρονη ελληνική πεζογραφία (Μεταίχμιο, 2005) και Το σώμα και η διαπραγμάτευση της διαφοράς στη σύγχρονη ελληνική πεζογραφία (Επίκεντρο, 2013). Συνεπιμελήθηκε μαζί με τη Ρ.Τσοκαλίδου συλλογικό τόμο με τίτλο Θέματα ταυτότητας στους Ελληνες της διασποράς: Γλώσσα και Λογοτεχνία (Μεταίχμιο, 2005). Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα στρέφονται, εκτός από τον τομέα της νεοελληνικής γραμματείας, γύρω από τη θεωρία και τη διδακτική της λογοτεχνίας, καθώς και γύρω από θέματα φύλου και ταυτότητας στη νεότερη ελληνική πεζογραφία.
Ευγενία Βασιλάκη
Η Ευγενία Βασιλάκη μεγάλωσε στην Πάτρα και σπούδασε Φιλολογία με κατεύθυνση Γλωσσολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ. Στο ίδιο πανεπιστήμιο πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία (Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Διδασκαλίας της Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας) και εκπόνησε διδακτορική διατριβή με υποτροφία του ΙΚΥ και θέμα τις Κατευθυντικές Λεκτικές Πράξεις στη Νέα Ελληνική. Εργάστηκε επί σειρά ετών στη διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης/ ξένης γλώσσας στο Διδασκαλείο Νέας Ελληνικής του ΕΚΠΑ και σε συναφή προγράμματα για ενηλίκους, αλλοδαπούς και παλιννοστούντες, υποψήφιους φοιτητές ελληνικών πανεπιστημίων, καθώς και νέους ομογενείς, και συμμετείχε σε ερευνητικά προγράμματα για την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού και την επιμόρφωση διδασκόντων της Ελληνικής ως Γ2 με φορείς διαχείρισης το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το ΕΚΠΑ και το ΑΠΘ.
Από το 2006 διδάσκει στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας και το 2011 διορίστηκε λέκτορας με γνωστικό αντικείμενο την Ελληνική Γλώσσα και τη Διδακτική της. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα κινούνται στον χώρο της Διδακτικής της Γλώσσας ως μητρικής και ως δεύτερης, της πραγματολογίας και της γνωστικής γλωσσολογίας με εφαρμογές στην εκπαίδευση.
Ρούλα Κίτσιου
Η Ρούλα Κίτσιου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνιογλωσσολογίας στο Τμήμα Γλωσσικών και Διαπολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Αντλώντας έμπνευση από μια προσέγγιση κοινωνιογλωσσικής δικαιοσύνης ασχολείται με την εκπαιδευτική και την κοινωνική ένταξη ατόμων με μεταναστευτική και προσφυγική εμπειρία στο πλαίσιο εκπαιδευτικών και ερευνητικών προγραμμάτων από το 2010. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνουν τις σπουδές γλωσσικού τοπίου, τη γλωσσική πολιτική, την ανάλυση λόγου, τα κοινωνιογλωσσικά ρεπερτόρια και ριζωματικές προσεγγίσεις του γραμματισμού. Για το πλήρες βιογραφικό δείτε εδώ.
Ερευνητική Εμπειρία
- 2022-2024: Lang@Work – Multilingualism at Work: International Talents, Mismatched Language Skills and Workplace Communication (Ρόλος: Επιστ. Υπεύθυνη)
- 2022-2024: ACTinPRISON – Interaction matters: Research on development of alternative curricular experiences for young prisoners and prospective teachers
- 2021-2023: «ΔΙΑ(με)ΣΟΥ– Χωρικά ρεπερτόρια γλωσσικής και πολιτισμικής μεσολάβησης σε διαδικασίες ασύλου και κοινωνικής ένταξης» (Ρόλος: Επιστ. Υπεύθυνη)
- 2020-2023: Creative Multilingualism from practice to research to education (MEinART)
Δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά/ συλλογικούς τόμους/ πρακτικά συνεδρίων
- Κίτσιου, Ρ., & Μπράτιμου, Σ. (2023). Σχολικός χώρος και διαγλωσσικότητα: Ανιχνεύοντας κοινωνιογλωσσικές πρακτικές σε σχολικά γλωσσικά τοπία. ΝΕΟΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ, 36: 154-163.
- Kitsiou, R., & Karantzola, E. (2022). The Becoming “Literacy Chronotope”: Mapping Translanguaging among Unaccompanied Minors as a Rhizome. The International Journal of Learner Diversity and Identities, 29 (1): 93-111. [International Award for Excellence for Volume 29 of the International Journal of Diversity and Identities]