Τίτλος μαθήματος: Διδακτική της Νεοελληνικής Γλώσσας Ι
Κωδικός μαθήματος: ΓΛ0403
Τύπος μαθήματος: Υ
Έτος σπουδών: 2ο
Εξάμηνο: Εαρινό
ECTS: 4,5
Προαπαιτούμενα: –
Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης
Σκοπός του μαθήματος:
είναι η παρουσίαση των κυρίαρχων θεωρητικών τάσεων στον τομέα της διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας. Μετά από μια σύντομη αναφορά σε παλαιότερες προσεγγίσεις, που αποσκοπούσαν κυρίως στην ανάπτυξη της μεταγλωσσικής ικανότητας των μαθητών μέσα από μια αποπλαισιωμένη θεώρηση της γλώσσας, δίνεται έμφαση στην παρουσίαση και στην ανάλυση του επικοινωνιακού μοντέλου, στόχος του οποίου είναι να καταστήσει τον μαθητή ικανό και αποτελεσματικό χρήστη, τόσο της γραπτής όσο και της προφορικής γλώσσας, στα διάφορα περιβάλλοντα και καταστάσεις επικοινωνίας. Απώτερος σκοπός είναι η σύνθεση ενός μοντέλου γλωσσικής διδασκαλίας που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των Προγραμμάτων Σπουδών για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά και να συντελεί στην ανάπτυξη των απαραίτητων μορφών γραμματισμού που απαιτούνται από τα μέλη μιας κοινωνίας για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά ως ενεργοί πολίτες στο άμεσο και το απώτερο μέλλον.
Περιεχόμενο του μαθήματος:
Θεωρητικό υπόβαθρο της γλωσσικής διδασκαλίας: απόψεις για την κατάκτηση της γλώσσας. Συμβολή της Ψυχογλωσσολογίας και της Κοινωνιογλωσσολογίας στη Διδακτική της γλώσσας. Η διαδικασία και οι παράγοντες διαμόρφωσης της διδακτικής μεθόδου. Συνοπτική αναφορά σε παλαιότερες προσεγγίσεις (παραδοσιακή, δομιστική, λειτουργική). Η επικοινωνιακή προσέγγιση: θεωρητικό υπόβαθρο, μεθοδολογικές αρχές, γλωσσικές δεξιότητες, διδασκαλία του γλωσσικού συστήματος, αντιμετώπιση του λάθους, οπτικοακουστικά μέσα και νέες τεχνολογίες. Σχεδιασμός και οργάνωση της διδασκαλίας (σκοπιμότητα, μορφές, προϋποθέσεις, περιεχόμενο).
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:
διαλέξεις και ασκήσεις
Μέθοδος αξιολόγησης/βαθμολόγησης:
τελική γραπτή εξέταση
Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
- Μήτσης, Ν. (1996). Διδακτική του γλωσσικού μαθήματος. Αθήνα : Gutenberg.
- Μήτσης, Ν. (2004). Η διδασκαλία της γλώσσας υπό το πρίσμα της επικοινωνιακής προσέγγισης. Αθήνα : Gutenberg.
- Ιορδανίδου, Α. & Α. Φτερνιάτη (επιμ.) (2000). Επικοινωνιακές διδακτικές προτάσεις για το γλωσσικό μάθημα στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα : Πατάκης.
- Χαραλαμπόπουλος Α. & Σ. Χατζησαββίδης. (1997). Η διδασκαλία της λειτουργικής χρήσης της γλώσσας: Θεωρία και πρακτική εφαρμογή. Θεσσσαλονίκη : Κώδικας.